Classroom videography as a source of reflection for pre-service EFL teachers
Linking theory and practice using the example of the heterogeneity dimensions ‘multilingualism’ and ‘transculturality’
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2501Keywords:
reflective competence, teaching videos, EFL teaching, heterogeneity, professionalization, teaching in higher educationAbstract
This article discusses how, with the help of classroom videography, reflective competences of future teachers of English can be promoted and trained even in the first phase of teacher education. It is based on the assumption that inservice teachers often lack the opportunities or skills for systematic reflection (cf. Kittel & Rollett, 2017) and that these must be established beforehand. On the basis of two seminar examples from the field of TEFL (Teaching English as a Foreign Language), which refer to the discipline-specific heterogeneity dimensions of multilingualism (cf. e.g. Elsner & Wildemann, 2012; Niesen, 2018) and transculturality (cf. e.g. Viebrock, 2018; Kreft, 2019a, 2019b), practical implementations as well as the mutual integration of theoretical concepts and classroom interaction are illustrated. The presented task formats refer to casuistic case studies (according to Lindow & Münch, 2014) as well as to four-step analyses (according to Santagata & Guarino, 2011). An adapted version of the model by Aeppli & Lötscher (2016) is used as the fundamental structure for developing reflective competences in video-based learning settings. It follows the procedural steps of experiencing, recognising, presenting, analysing and developing alternative scenarios. The chosen approach enables students to grasp the conceptual and practical significance of linguistic and cultural heterogeneity in English language teaching and, in a further step, to identify opportunities for promoting classroom interaction that is sensitive to transculturality- and multilingualism-issues. The students are thus in a much better position to train their reflective skills.
-
Abstract1976
-
Beitrag 1846
-
Online-Supplement 1 0
-
Online-Supplement 2 0
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Daniela Elsner, Annika Kreft, Heike Niesen, Britta Viebrock

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.