Home schooling as a challenge to school theory
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2541Keywords:
school theory, home schooling, home education, compulsory schoolingAbstract
The article describes the concept and implementation of a seminar on “Home schooling as a challenge to school theory”. The aim of the seminar is – in addition to an introduction to classical school theories – to initiate a fundamental reflection on the meaning and legitimacy of the public (compulsory) school and to support the participating students in developing a professional self-conception as future teachers. Confrontation with the phenomenon of home schooling is intended to produce a measure of “disorientation”. In this manner, the participants of the seminar are compelled to deal with viewpoints that challenge the meaningfulness of school and compulsory schooling on a fundamental level. The agenda for the main section of this seminar follows in a straightforward manner from this approach (Phase 1: history, theory and practice of home schooling; Phase 2: “answers” to the resulting challenge to the principle of schooling). The article describes this agenda in some detail and then outlines the concluding section of the seminar (Phase 3), which is meant to bring the participants’ thinking full-circle: a cooperative writing task on the subject of “home schooling and compulsory schooling” in the form of a fictional exchange of letters.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Christian Timo Zenke

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.