Norm and normality
Reflection on One’s Own Positions of Student Teachers within Dynamics of Social Power in School and Creating Non-Normative Spaces in Teaching
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2455Keywords:
norm, normality, teacher education, reflectionAbstract
Teachers find themselves in a powerful situation in the learning setting; through their actions and attitudes they produce contexts of normality in relation to the heterogeneity of the learners. This does not primarily refer to conscious exclusion processes, but to less or non-reflected processes of othering or norm production. For example, the assumption of certain external specifics as normal, such as skin color, ability, cultural knowledge, and gender binarities, may take place without reflection and lead to the learners’ experiences of exclu-sion. These othering processes assume normalities and thus represent constructions of a hegemonic power discourse. Although oriented towards different forms of heterogeneity lines of difference, the mechanisms of exclusion and the production of normality are similar. These are reflected in the university teacher trainings seminar with the help of the theories from anti-racism, disability studies, feminism, post-colonialism, as well as gender and queer studies in order to prevent exclusion and thus make inclusive school possible. The aim of the seminar, described in the article, is to sensitize students in teacher training to the power processes and norm constructions (as performed within educational institutions and by the teachers) and to qualify them to reflect about those dynamics. The contribution shows how reflection on norms and one’s own roles in the norm/structure of power can be achieved by means of different methods and approaches of university didactics (power flower, simulation games, outrage posters, invitations to experts). The article describes the concept and practical challenges of talking about privilege awareness in teacher...
Downloads
Additional Files
-
Abstract2158
-
Beitrag 2716
-
Online-Supplement - Lektüreauswahl 235
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Anne Schröter, Tatjana Zimenkova

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.