"Teams on their way to inclusive schools"
A seminar concept to promote cooperation skills
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2458Keywords:
inclusion, teacher training, team teaaching, cooperation, team building process, inquiry based learningAbstract
In inclusive settings, teachers encounter modified professionalization requirements; accordingly, teacher training is required to react to new contextual conditions. In particular, the growing amount of team teaching situations and the challenges that come with it require a change. In the course of the seminar students for primary school and for special need education learn together and develop a relevant issue for the inclusive school improvement using the mode of inquiry-based learning. In addition to the discussion of topics such as teacher cooperation or the establishment of an inclusive value base, they also reflect on their team process within the mixed small groups. The students document their process on reflection sheets, in which they relate their own experiences to what they have learned. They approach the tasks that come with an inclusive school system in the joint responsibility of general education and special education. The teachers from both disciplines also practice team teaching (education/rehabilita-tion science) and by this try to demonstrate co-construction known as the highest level of cooperation. Thus attitudes, knowledge and competences for team and cooperation processes should be acquired. The paper outlines the concept of the seminar, uses materials and methods for structuring team processes, and refers to formal teaching evaluations as well as reflections of students and teachers from two rounds.
Downloads
-
Abstract2013
-
Beitrag 2056
-
Online-Supplement 1 - Protokollbogen Theorieteil 0
-
Online-Supplement 2 - Protokollbogen Projektteil 0
-
Online-Supplement 3 - Reflexionsbogen 0
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Wibke Kleina, Astrid Edith Tan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.