Pedagogical and methodological approaches to developing the subject-specific inclusive competence of pre-service foreign language teachers
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2475Keywords:
inclusive English instruction, teachers’ attitudes, reflective teacher education, special educational needs, hearing impairmentAbstract
As part of the project “Theorie- und Praxis-Verzahnung im ZZL-Netzwerk Lehrerbildung” at the Leuphana University Lüneburg within the framework of the “Initiative for Excellence in Teacher Education,” a seminar with the subject of inclusive English instruction was developed within a tri-phasic and multi-institutional team as a blended learning course, implemented for the first time in the wintersemester 2017/2018, and empirically evaluated. The aim of the seminar is to develop positive attitudes towards inclusive English education with a focus on subject-specific issues and to strengthen the pre-service teachers’ reflective competence with regard to content-related, inclusive pedagogy. This contribution will introduce the theoretical, pedagogical, and methodological principles of the seminar Teaching in Inclusive English Settings. Using the coordinated seminar sessions addressing hearing impairment and co-teaching for illustrative purposes, the ways in which the connection between theory and practice are established, will be described. Students in the seminar use a case study of an student with hearing impairment, utilizing authentic materials and documents to learn about and engage in reflection on methodological approaches to a specific special educational need before drawing a connection to the issue of co-teaching. The students analyze and consider standard cooperative processes, before subsequently examining an actual example of co-teaching between an English teacher and a special education teacher. The exploratory evaluation of the seminar will be described and selected findings presented. The outcomes suggest that specific content and methods can positively influence the reflective competence of pre-service teachers as well as beliefs conducive to foreign language learning.
Downloads
- Beitrag (Deutsch)
- Online-Supplement 1 - Präsentation Modul 1: Hearing Impairments in TEFL (Deutsch)
- Online-Supplement 2 - Arbeitsblätter Modul 1 (Deutsch)
- Online-Supplement 3 - Präsentation Modul 2: Co-Teaching in Heterogeneous and Inclusive English Settings (Deutsch)
- Online-Supplement 4 - Arbeitsblätter Modul 2 (Deutsch)
-
Abstract2529
-
Beitrag 1184
-
Online-Supplement 1 - Präsentation Modul 1: Hearing Impairments in TEFL 0
-
Online-Supplement 2 - Arbeitsblätter Modul 1 0
-
Online-Supplement 3 - Präsentation Modul 2: Co-Teaching in Heterogeneous and Inclusive English Settings 0
-
Online-Supplement 4 - Arbeitsblätter Modul 2 0
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Carolyn Blume, David Gerlach, Bianca Roters, Torben Schmidt

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.