Teacher Professionalization for Language Support in Heterogeneous Learning Groups with Digital Media
Ein Seminarkonzept an der Universität zu Köln
DOI:
https://doi.org/10.4119/hlz-2477Keywords:
language education, inclusion, digital media, linking theory and practice, teacher professionalizationAbstract
In modern society, linguistic as well as digital media skills are necessary prerequisites for knowledge acquisition and social participation. Inclusion-oriented educational systems of countries with high levels of immigration – such as the German education system – are currently facing the task of providing students with linguistic and digital media skills in order to enable them to successfully participate in educational processes and facilitate independent learning. To address these challenges language and media didactics experts of the University of Cologne developed a seminar concept and implemented it in a program that prepared teaching students for teaching newly immigrated students in a summer school. The course focused on the close linking of theory and practice – a central component of recent courses at BA- and MA-level. As part of the seminar, teaching students were given the opportunity to teach language and media skills to newly immigrated students with different competence levels whilst being mentored by lecturers and tutors. It was thought that this would allow the teaching students to apply their theoretical knowledge in practice and help them to reflect on it.
Downloads
Additional Files
-
Abstract1428
-
Beitrag 1535
-
Online-Supplement - Ergebnisse der Seminarevaluation 158
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Diana Gebele, Magdalena Kaleta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.