Autoethnography as an instrument of research-based learning in teacher training
Reflective perspectives on (digital) teaching and learning by students.
DOI:
https://doi.org/10.11576/hlz-7467Keywords:
research-based learning, professionalization, autoethnography, ethnography, qualitative researchAbstract
Following the conceptual proximity of research-based learning to the methodology of ethnography, we have developed a teaching concept due to which student teachers learn to adopt a descriptive and understanding perspective on teaching and learning. With the help of autoethnographic notes, which are created during a field phase lasting several weeks in different educational contexts and their own everyday student life, the students take a look at (digital) teaching-learning settings and analyze/identify interesting phenomena, processes and practices in these interaction situations. The teaching concept relies on close supervision by teachers and tutors who both accompany the students’ autoethnographic description practice and provide the necessary theoretical resources. The concept is interdisciplinary and focuses on the methodological potential of the ethnographic research program. Despite positive feedback from students, key challenges remain, which are primarily reflected in the fact that student teachers find it challenging to view their own observations in a scientific-analytical perspective.
Downloads
-
Abstract42
-
Beitrag 14
-
Online-Supplement 1 0
-
Online-Supplement 2 0
-
Online-Supplement 3 0
-
Online-Supplement 4 0
-
Online-Supplement 5 0
-
Online-Supplement 6 0
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Björn Stövesand, Friederike Kern, Lisa Vössing, Csilla-Anna Wilhelm, Sofia Koutalidis, Anne Németh, Ann-Christin Lessmann

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Sämtliche Inhalte der HLZ werden freigegeben unter der Creative-Commons-Lizenz Namensnennung, Weitergabe unter gleichen Bedingungen, Version 4.0 International (CC BY-SA 4.0). Die Urheber_innen und die Rechteinhaber_innen der in der HLZ veröffentlichten Beiträge gewähren grundsätzlich allen Nutzer_innen unwiderruflich das freie, weltweite Zugangsrecht zu diesen Veröffentlichungen. Unter der Bedingung, dass Autor_innen und Herausgeber_innen gemäß der Zitationshinweise sowie die Lizenz als »Lizenz: CC BY-SA 4.0« einschließlich der untenstehenden Lizenz-URL genannt werden, dürfen die Beiträge der HLZ vervielfältigt, weitergereicht und auf beliebige Weise genutzt werden, auch kommerziell und ebenso online wie in gedruckter oder anderer Form. Auch die Bearbeitung ist erlaubt unter der zusätzlichen Bedingung, dass das neu entstandene Werk als Bearbeitung gekennzeichnet wird und im Falle einer Veröffentlichung unter derselben Lizenz wie in der HLZ freigegeben wird.